Hva er ekte mat? Tre tips for å ta tilbake makta!

blog, holistisk helse, mat

«Jeg skulle gjerne ha spist sunnere, men jeg kan ikke lage mat!». Har du hørt det før? Har du vært der? Eller kanskje du er der nå?

I en tid hvor vi overstrømmes av nye, delikate, oppfinnsomme og vakre oppskrifter på mat hver eneste dag (dersom vi er interesserte i den slags), tusenvis av produkter i butikkhyllene, eksperttips i media hver dag som motsier hverandre, og hvor det tilbys massevis av ulike kurs i matlaging støtt og stadig, kan det å få et bevisst forhold til maten vi spiser føles ut som en overgrodd jungel for noen og enhver. Hvordan kan vi gjøre sunn matlaging enkel og tilgjengelig, og ta tilbake makta?

Ferdigmatindustrien har forkludret vårt forhold til ekte mat. Så når vi skal lage «mat fra bunnen av» blir vi kanskje lurt til å tro at vi må lage noe som likner på det som selges som ferdigmat i butikken. Og det er både mulig, ikke nødvendigvis komplisert og mye mer velsmakende og mye sunnere enn det man får i ferdighyllene. Vi KAN lage sunne varianter av pizza, pasta, kjøttkaker og gryteretter både i paleo-stil, rawvegan-stil, glutenfritt, laktosefritt, vegetarisk eller bare med en litt sunnere vri. Men jeg vil minne på om, at selv om det er kjempegodt med raw lasagne med tre forskjellige sauser, og marinerte ditt og datt som tilbehør, superintrikate og aromatiske kryddersauser med grønnsakssymfonier og… ja, dere forstår… Så vil jeg si at grønnsaker, frukt, nøtter, frø og urter er mat allerede. Sunn mat, og god mat. Brokkoli er allerede mat. Hasselnøtter er allerede mat. Bringebær rett fra busken – det er MAT! Banan i seg selv er mat, spinat er mat, quinoa er mat, bønner er mat, linser er mat… Norsk husmannskost, som kan bestå av kokte poteter, gulrøtter og fisk – det er også ekte mat. Og det er IKKE komplisert. Av og til kombinerer man ulike råvarer for å få et tilfredsstillende smaksmessig og ernæringsmessig måltid. Og av og til er det spesielle anledninger, helg og fest og bursdag og dåp og bryllup og sånn. Men i hverdagen er det lov å holde det enkelt! Og det er til og med kjempelurt!

For å virkelig ta makta tilbake som ekte folk på en ekte planet, må vi igjen innse at det spiselige som vokser i naturen er ekte ferdigmat. Javisst, noe må skrelles, og noe må varmebehandles. Men det er helt fantastisk mat, og det er perfekt sammensatt med næringsstoffer fra naturens side. Hvilken sammensetning man trenger av næringstoffer varierer fra person til person, fra sesong til sesong og gjennom hele livet. Det er mye det strides om i ernæringsverden, om hva man bør spise og hva man bør unngå. Men dersom man er i kontakt med seg selv, og lytter til signalene man får, er det lettere å vite hva man trenger, for eksempel med henhold til fett, proteiner og karbohydrater. Det er uendelige variasjonsmuligheter innen det å spise sunt, enkelt og ekte, og jeg har lyst til å lære bort alt det jeg kan om akkurat det! Men ikke alt på en gang. Akkurat nå kan jeg dele noen eksempler; frokost; enkel grøt kokt på hel havre, med bær og honning. En rå gulrot, et eple eller en liten neve nøtter og frø er for eksempel et flott og enkelt mellommåltid. Middag; en stor grønn salat med avocado, og kikerter med løk og krydder og kokt brun ris. Når maten er enkelt sammensatt kan det være enklere for kroppen å forstå hva som skjer, og kjenne hvor mye vi faktisk trenger. Her kommer tre tips til deg som er klar for mer ekte mat, som du kan tenke over, ta med deg og som med tiden vil modnes etterhvert som du bruker dem.

TIPS:

*Velg ekte mat når du handler. Ferske grønnsaker, frukt, bær og urter, og naturlige og uprosseserte tørrvarer. Det du handler, er det som til sist havner i magen. Du fortjener skikkelig mat! Velg lokalt, økologisk og vilt når du kan. Det du spiser av kjøtt, fisk, melk og egg kan du godt velge med ekstra omhu.

*Gjør måltidene enkle. Lær deg enkle tilberedningsmetoder som damping, koking, rasping, riving og vasking. Når vi velger gode råvarer vil maten likevel ikke være kjedelig. Det er lurt å ha litt ulike kaldpressede oljer, eddikker og litt krydder på bordet, slik at man etter smak og behov kan «pimpe» sin egen tallerken. Det å gå over til ekte mat kan innebære at vi må stoppe opp, endre på en vane her og en vane der. Kanskje tungen, øynene og hodet ikke helt forstår hva som foregår med en gang («Hei! Hvor ble det av smaksforsterkeren min??!» etc.), men det vil være verdt det. Plutselig kjenner man at man har lengtet etter ordentlig mat lenge. Smakssansene utvikler seg når vi velger ekte mat, og tillater oss å la råvarene være stjernene på tallerkenen. Vi trenger ikke gjøre alle endringene på en dag! Litt om gangen er lurt. Det er ikke bare mat, men også endringer i tankemønster, som må fordøyes. Den som kan glede seg over det enkle er veldig rik.

*Vær tilstede og kjenn hvordan maten påvirker deg. Lukt på, ta på og se på råvarene mens du preparerer måltidet. Samle deg før måltidet, og send en takk til jorda, de som har dyrket maten og de som har tilberedet den. Spis sakte og tygg maten godt. Pust. Lukk øynene etter måltidet og sjekk hvordan du føler deg. Tung, lett, energisk, slapp, trøtt, våken, glad, deppa? Du har kanskje hørt om tilstedeværelse/mindfullness i forhold til mat før. Når vi tar dette fra teori til praksis, og er ærlige med oss selv, kan vi endre vårt forhold til både maten vi spiser, oss selv og livet vi lever.

Masse KJÆRLIGHET til deg, fantastiske menneske. Ha en fin dag!

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s