Hvordan funker rødbete i smoothie?

blog, mat

Helseeffekten av rødbet i smoothie er én ting…

bilde 1

Vi har brukt masse ferske rødbeter de siste årene (i motsetning til årene før det, da vi knapt hadde sett en rødbet som ikke var syltet, rilleskjært og i lake). Den kan bakes, ovnsstekes, raspes rå, kokes og brukes i salat og lages suppe på. Vi bruker den også til juice! Den kraftige fargen og smaken signaliserer at vi bør være nysgjerrige på denne saken. Den kommer med masse godt for kroppen. Det siste vi har begynt å bruke den i, er smoothie. Den satt faktisk litt inne. Men når vi knuser hele rødbeten i en kraftig blender (for eksempel vitamix eller nutribullet), hjelper fiberen oss til å trekke ut tungmetaller og andre ting vi gjerne vil bli kvitt – mer effektivt enn når vi juicer den (som igjen har andre fordeler). Det er én av mange ting jeg har lært av David Wolfe! So far, so good.

bilde 2

Men hvordan kommer man seg unna med den kulinariske verdigheten i behold? 

Har du spist rå rødbete? I så fall vet du at det KAN være ekstremt intenst og litt beskt i munnen – hvis man ikke er litt lur. Og hvordan blir konsistensen? Man må vite hvordan man gjør det på en kulinarisk smart måte. Rødbeten må balanseres med noe syrlig (f.eks. bær), gjerne  mykes opp av noe kremete (f.eks. kokosolje, cashewnøtter, hampfrø) og kanskje jazzes opp av et deilig krydder, hva med vanilje, kanel eller litt fersk ingefær? Etter å ha hatt rå rødbete i smoothien flere dager nå, kan jeg melde om at den nevnte kombinasjonen fungerer veldig bra sammen med banan. Smoothien gir mye næring og energi, og hvis du har en god blender blir konsistensen jevn, og ikke kornete (noe jeg oftest vil unngå, særlig når det gjelder grønnsaker i smoothie!) Fargen blir så klart helt vilt vakker, og det passer godt når man vil leve et vilt og vakkert liv. Og DÉT vil du vel? (Hvis du ikke kjenner en spire av sannhet i det, har du kanskje forvillet deg hit? I så fall vil jeg be deg tenke deg om to ganger før du leser videre, for dette er smittsomt). Dette er en kraftig sak i all sin enkelhet, som passer perfekt dersom du vil ha en skikkelig frokostboost. Når det gjelder de valgfrie ingrediensene; gå for det som frister eller det du har tilgjengelig. Nok til to-tre!

bilde 3

Dette trenger du: 

1 middels stor rødbete

2 bananer

1,5 dl frosne bringebær eller jordbær (eller kanskje solbær, rips eller tyttebær?)

Velg nøtter og frø: 1-2 ss hempfrø/1 ss chiafrø/5-10 mandler/cashewnøtter/valnøtter

Velg og vrak mellom: 1 ss smeltet kokosolje, 1/2 ts kanel, 1 ts maca, 1 ts vanilje, 1 ts rå kakao

Vann

Slik gjør du: 

Skjær bort enden av rødbeten, og skyll den. Del den i 8. Du trenger ikke å skrelle den.

Legg rødbete, skrellet banan, frosne bær, og ditt utvalg av nøtter, frø, smeltet kokosolje, annen supermat og krydder oppi blenderen. Fyll opp med vann til vannstanden står sånn ca. midt på eller litt lenger opp. Du kan justere med mer vann etterhvert slik at du får ønsket tykkelse!

Kjør smoothien til den er jevn!

Så skåler vi, for det som har vært, for alt vi drømmer om og for alt vi har!  OH YES! Ha en fin dag!

Advertisements

2 thoughts on “Hvordan funker rødbete i smoothie?

  1. Flott blogg du har! Denne var midt i blinken! Jeg ryddet i hagefrøene mine i går og så at jeg hadde en del rødbetefrø igjen, så det skal jeg prøve å dyrke til sommeren.
    Spennende kombinasjoner i denne!

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s